امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://ear-nose.cloob24.com
0

افتادگی بینی (پتوزیس)وضعیتی است که علاوه بر زیبایی بینی، عملکرد آن را با مسدود کردن مسیر جریان هوا تحت تأثیر قرار می دهد. پتوزیس یک اصطلاح پزشکی است که برای افتادگی اعضای بدن از جمله بینی به کار میرود.

بینی یکی از اجزای اصلی صورت است که افتادگی نوک آن می تواند ظاهر کلی صورت را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. افتادگی بینی علل متعددی دارد و بسته به شرایط بیمار با استفاده از روشهای جراحی و غیر جراحی قابل درمان می باشد.

در بسیاری از عملهای جراحی زیبایی بینی فرد دچار افتادگی بینی می شود. افتادگی بینی می تواند ناشی از علل طبیعی و یا افزایش سن باشد و ظاهری بسیار نامطلوب و سالخورده به صورت بیمار میبخشد. در برخی موارد این مشکل تدریجاً به دلیل تکیه گاه نداشتن نوک بینی ایجاد می شود. در این وضعیت نوک بینی به تدریج شل شده و به سمت پایین متمایل می شود و زیبایی صورت را تحت تأثیر قرار می دهد، مگر اینکه اقدمات لازم برای محکم کردن نوک بینی صورت پذیرد. برای این که ببینید نوک بینی شما تا چه حد ضعیف یا محکم است، می توانید با انگشت سبابه آن را فشار دهید و ببینید که نوک بینی چقدر در مقابل فشار وارده مقاومت می کند. جراح شما می تواند با بالا آوردن نوک بینی تا حد مناسب و تقویت کردن تکیه گاه آن نقص ایجاد شده را برطرف نموده و از افتادگی مجدد آن جلوگیری کند. جراحی زیبایی بینی می تواند تغییرات مثبتی در صورت فرد ایجاد کند. هدف از جراحی بینی ایجاد ظاهری طبیعی، متناسب کردن بینی با دیگر اعضای صورت و تهایتاً جوانتر کردن صورت فرد می باشد.

آناتومی بینی

نوک بینی از دو غضروف تشکیل شده است. این غضروفها به شکل دو کمان با یک پایه مشترک هستند و شکلی مانند یک سه پایه را ایجاد می کنند. دو پایه فوقانی به سمت سوراخهای بینی امتداد مییابد و پایه تحتانی یک ستون کوچک (قسمتی گوشتی بین دو سوراخ بینی)را تشکیل می دهد. این غضروفها از نظر پهنا، بلندی، انحنا و شکل کلی، گوناگونی بسیاری دارند. هنگامی که نوک بینی در موقعیت مناسبی قرار دارد، این غضروفها خمش بسیار زیادی در قسمت نوک بینی دارند و پایههای این سه پایه صاف و محکم هستند. اما با افزایش سن، رباطهای نگهدارنده این غضروفها ضعیف می شود و همین امر باعث می شود که نوک غضروفها به سمت پایین متمایل شده و افتادگی نوک بینی رخ دهد. افرادی که با این نقص بینی متولد می شوند، پایههای فوقانی سه پایه در نوک بینی آنها بلندتر از پایه مرکزی است که این منجر به افتادگی بینی می شود.

عوامل

عوامل متعددی موجب افتادگی بینی می شود. یک بینی متوازن، با دیگر اجزای صورت فرد هماهنگی دارد. اما یک بینی نامتناسب، زیبایی صورت فرد را تا حد زیادی خدشه دار می کند. در مواردی که فرد دارای افتادگی نوک بینی است، بینی به سمت پایین متمایل شده و به گونهای نامتناسب دراز می شود. در برخی موارد دراز شدن تیغه بینی (سپتوم)موجب می شود بینی فرد بلندتر به نظر برسد. اثرات افزایش سن مانند کاهش تکیه گاه استخوانی بینی و سست شدن بافتهای همبند و رباطها نیز افتادگی بینی را به دنبال دارد. برخی افراد به طور غیر طبیعی دارای یک عضله قوی در بالای لب خود هستند که نوک بینی را به سمت پایین کشیده و باعث می شود بینی فرد افتاده به نظر برسد. در بسیاری از موارد، انجام جراحی زیبایی بینی قبلی باعث ضعیف شدن و یا بد شکلی این عضو می شود، به طوری که بینی نمی تواند به میزان کافی خود را نگه دارد.

افتادگی بینی چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟

افتادگی بینی علاوه بر این که ظاهری نامناسب به بینی می دهد، در موارد حاد، بروز مشکلات تنفسی را نیز به همراه دارد. اگر با بالا آوردن نوک بینی خود مشکل نفس کشیدن شما بهتر می شود، احتمالاً افتادگی بینی شما تنفستان را مختل ساخته است. در چنین مواردی بسیار مهم است که با یک جراح بینی مجرب مشورت کنید.

تشخیص

جراح در اولین جلسه مشاوره، اندازه بینی و فاکتورهای مرتبط با آن نظیر زاویه لب و بینی (زاویه بین نوک بینی و لب بالایی)را میسنجد. اگر این زاویه کمتر از حد ایدهآل باشد (حدود 90 درجه در مردان و 95 تا 105 درجه در زنان)جراح به شما توصیه می کند که برای عمل جراحی بینی و رفع افتادگی آن اقدام کنید.

عوامل

مهمترین فاکتوری که جراح برای اصلاح افتادگی بینی مد نظر قرار می دهد، سن بیمار است. افزایش سن اغلب افتادگی بینی را به دنبال دارد و جراح در هنگام رفع افتادگی بینی در اشخاص مسن سعی می کند نوک بینی را متناسب با سن آنها شکل دهد. فاکتور مهم دیگر این است که آیا بیمار سابقه جراحی زیبایی بینی دارد یا خیر.

روشهای مختلف رفع افتادگی بینی

تزریق بوتاکس

گاهی با تزریق چند واحد بوتاکس در عضله پایین برنده پره بینی، پایین افتادگی بینی در حین حرکت کاهش مییابد یا کاملاً رفع می شود. میزان بهبودی در چنین مواردی به طول و قدرت عضله پایین برنده پره بینی بستگی دارد. این امر باید توسط پزشک مجرب انجام شود تا عضلات لب به اشتباه فلج نشوند.

عمل جراحی برای رفع افتادگی بینی

روش دیگر رفع افتادگی بینی، جراحی نوک بینی است. جراحان می توانند با کوتاه کردن این عضله همان تأثیر بوتاکس را ایجاد کنند، با این تفاوت که تأثیر این روش بر روی بینی فرد دائمی می باشد. در موارد نادری که جراحی زیبایی بینی همزمان با جراحی افتادگی نوک بینی انجام نمی شود، جراح می تواند با ایجاد شکاف کوچکی در دهان (در بالای دندانهای جلویی)طول عضله پایین برنده پره بینی را تغییر دهد. جراحی افتادگی نوک بینی بدون جراحی زیبایی بینی یک روش غیر معمول است که برای رفع مشکلات غیر طبیعی انجام می شود، اما درد و ناراحتی زیادی برای بیمار به دنبال دارد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه