امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://ear-nose.cloob24.com
0

اصلاح انحراف بینی

به طور کلی انحراف بینی، کج بودن تیغه وسط بینی می باشد. تیغه بینی از دو قسمت غضروفی و استخوانی تشکیل‌ شده است که دو حفره بینی را از یکدیگر جدا می سازد. در حالت طبیعی تیغه بینی در در وسط قرار می گیرد و نسبتاً در مرکز قرار دارد.

اما در بیش از 70 درصد افراد این تیغه داری کمی انحراف و خمیدگی است. با این حال مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد.

عارضه انحراف بینی در اثر کجی تیغه، می تواند سبب بروز اختلالاتی در فرد شود و در موارد حاد مسیر تنفس او را مسدود کند. زمانی که تیغه بینی از جای طبیعی خود یعنی وسط بینی به دلایلی منحرف شده باشد، نسب به شدت میزان این انحراف، فضای آن طرف از حفره بینی را که به طرف آن متمایل شده است را اشغال می کند و همانطور که گفته شد جلوی عبور هوا خواهد گرفت. متخصصان این حوزه انحراف تیغه میانی بینی را یکی از علل مهم خون ریزی و گرفتگی بینی می دانند. در برخی موارد دیده شده است که این انحراف باعث ایجاد مسایل دیگری مانند سردرد و عفونت در سینوس‌ها می شود.

از این رو جراحی اصلاح انحراف تیغه میانی بینی (سپتوپلاستی)به منظور اصلاح انحراف تیغه میانی بینی انجام می شود و انجام این جراحی بینی، تأثیر مثبتی هم بر سلامت و هم نحوه زندگی فرد می‌گذارد و می تواند ظاهر بینی را تا حد زیای بهبود بخشد.

دلایل انجراف بینی

انحراف بینی ناشی از خمیدگی و کجی تیغه بینی ممکن است در اثر فشرده شدن ناحیه بینی و یا نوعی از تروما در هنگام زایمان، شرایط ژنتیکی و آسیب به ناحیه بینی در بیمار ایجاد گردد.

علائم انحراف بینی

  • احتقان بینی
  • مشکل به هنگام نفس کشیدن
  • خون‌ دماغ شدن مکرر بدون دلیل مشخصی
  • درد در ناحیه بینی
  • سردرد
  • ترشحات پشت بینی
  • در هنگام خواب خروپف و خس خس کردن
  • عفونت‌های سینوسی
  • و…

درمان انحراف بینی با جراحی

انجام جراحی بینی به منظور اصلاح انحراف تیغه بینی باید ابتدا با بررسی شدت این انحراف و همچینین شرایط بینی انجام گیرد. در این نوع از جراحی بینی معمولاً مقداری از غضروف اضافی بریده می شود. بعد از اینکه قسمت های اضافی استخوان و غضروف بیرون درآورده شد، تیغه بینی توسط جراح بینی با تیوب‌ها و بخیه سر جایش محکم می‌شود.

سیپتوپلاستی هم با بیهوشی کامل و یا با بی حسی موضعی به انجام می شود و تصمیم درباره آن توسط جراح بینی و با مشورت بیمار می باشد. بیمار تقریباً 4 روز بعد از عمل می تواند به روند عادی زندگی خود برگرد. البته رعایت موارد توصیه شده برای بهبودی کامل و انجام مراقبت های لازم بعد از جراحی بینی توسط بیمار نباید فراموش شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه