امروز سه شنبه 28 فروردین 1403 http://ear-nose.cloob24.com
0

به دلیل نقش مهمی که پرده گوش در پیشگیری از ابتلای این عضو به عفونت دارد، باید حتما از آن محافظت کرد لذا اگر پرده گوش دچار آسیب شود، باید حتما آن را ترمیم کنیم.البته ترمیم پرده گوش با دوختن آن انجام نمی‌شود بلکه متخصص گوش و حلق و بینی داربست مطمئنی زیرش می‌زند و اجازه می‌دهد این پرده روی آن ترمیم شود.

عوامل بیرونی‌ای که پرده گوش را از بین می‌برند

مهم‌ترین عاملی که باعث پاره شدن پرده گوش می‌شود، ضربه‌های ناشی از تصادف یا برخورد با گوش است. این برخورد با پرده گوش می‌تواند مستقیم مثلا با فرو بردن جسم خارجی‌ای مثل سنجاق‌سر، خودکار یا حتی گوش‌پاک‌کن به داخل گوش و یک حرکت ناگهانی باشد.

اما گاهی این آسیب ناشی از کار و آسیب بیرونی است که در جوشکار‌ها، غواص‌ها، چترباز‌ها و. اتفاق می‌افتد؛ چون هنگام انجام چنین کارهایی، فشاری از بیرون وارد گوش می‌شود که پرده آن را دچار آسیب می‌کند. حتی در نزاع‌های خیابانی، خوردن سیلی یا مشت به گوش و تصادف با اتومبیل، هر نوع ضربه به سر، سقوط از ارتفاع و حضور در مکانی که در آنجا انفجاری صورت گیرد مثلا در جنگ‌ها، می‌تواند باعث از بین رفتن پرده گوش شود.

حتی انفجارهای چهارشنبه‌سوری هم می‌تواند علاوه بر خطرهای دیگری که دارد، باعث پاره شدن پرده گوش شود.در عین حال باید توجه داشت اگر شستشوی گوش هم به وسیله فرد ناواردی انجام شود یا آب با فشار داخل گوش شود، می‌تواند باعث از دست رفتن این عضو شود

عوامل درونی آسیب‌زننده به پرده گوش

مهم‌ترین عاملی که درون گوش میانی می‌تواند باعث آسیب پرده گوش شود، عفونت‌هاست و در کسی که از کودکی در معرض عفونت‌های گوش است، این اتفاق شایع است.عفونت‌های گوش دو علت دارد؛ یا ناشی از التهاب مخاطی گوش میانی است یا اختلال‌هایی که در شیپوراستاش ممکن است، وجود داشته باشد.

شیپوراستاش مجرایی است که حلق را به گوش وصل می‌کند و باعث تنظیم فشار داخل گوش می‌شود، حالا اگر شیپوراستاش بسته شود، به اختلال شنوایی، افزایش فشار و درنهایت پارگی پرده گوش منجر خواهد شد؛ یعنی اول التهاب ایجاد می‌شود، بعد عفونت بروز می‌کند و عفونت هم التهاب و آسیب پرده گوش را به‌دنبال دارد.

تا زمانی که عفونت وجود داشته باشد، متاسفانه ترمیم پرده گوش امکان‌پذیر نیست به همین دلیل قبل از جراحی، باید التهاب و عفونت گوش حتما برطرف شود. پاره شدن پرده گوش در کودکان نیز بیشتر ناشی از عفونت‌ها و در سنین بالاتر به دنبال تروما و ضربه‌ها ایجاد‌می‌شود

اگر پرده‌ گوش‌ پاره‌ شده‌ عفونی‌ نشود، معمولاً خود به‌ خود در عرض‌ 2 ماه‌ ترمیم‌ می‌شود اما در صورت عفونی شدن پرده عفونت درمان می‌شود و شنوایی‌ نیز معمولاً مشکل‌ دایمی‌ پیدا نمی‌کند؛ ولی اگر پارگی‌ خود به‌ خود ترمیم‌ نشود نیاز به‌ جراحی‌ وجود دارد. گوش و حلق و بینی عوارض‌ احتمالی‌ عفونت‌ گوش را تب‌، استفراغ‌ و اسهال، در موارد نادر‌ خونریزی‌ زیاد، عفونت‌ ماستوئید ناحیه‌ استخوانی‌ پشت‌ گوش و در موارد نادر امکان ناشنوایی وجود دارد.

باید مجرای‌ گوش خشک نگاه داشته شود،‌ شنا صورت نگیرد، استحمام نکرد و در باران‌ بدون‌ چتر راه‌ نرفت.

پارگی پرده گوش نشانه هم دارد؟

نشانه پارگی پرده گوش که بیمار متوجه آن می‌شود، می‌تواند افت شنوایی، حس صدایی مثل حرکت باد در گوش، درد، خونریزی و ترشح از گوش باشد و اگر در اثر ضربه این اتفاق افتاده باشد، بیمار دچار سرگیجه هم خواهد شد.بیشتر افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، ناگهان احساس می‌کنند گوششان کیپ‌شده و نمی‌توانند صداها را بشنوند.

پارگی پرده گوش درمان دارد

اگر مشکل واقعا آسیب پرده گوش باشد، متخصص، ابتدا اندازه سوراخی که ایجاد شده بررسی می‌کند؛ زیرا در درمان بسیار تعیین‌کننده است. اگر سوراخ پرده گوش کوچک باشد، معمولا خودبه‌خود ترمیم شود؛ البته به شرط این‌که عفونت وجود نداشته باشد.اگر اندازه سوراخ پرده گوش بیشتر از یک چهارم سطح پرده باشد، معمولا به درمان جراحی نیاز است، اما پرده گوش ترمیم شده همیشه نازک‌تر از پرده گوش اولیه است.

علت این اتفاق، این است که پرده گوش سه لایه دارد، ولی پس از این‌که آسیب می‌بیند، فقط دو لایه آن ترمیم می‌شود و به همین دلیل صدمه‌پذیرتر هم است. پس کسانی که دچار از بین رفتن پرده گوش شده‌‌اند، باید بیشتر مراقب باشند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه