امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 http://ear-nose.cloob24.com
0

گوش در ارتفاعات

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا هنگام پرواز با هواپیما، گوش های شما صدا می دهد؟ یا چرا گاهی حین پرواز گوش درد می گیرید؟ تا کنون فکر کرده اید چرا کودکان حین فرود بی قراری و گریه می کنند؟

index.jpg86856

مشکلات گوش شایعترین شکایت طبی در مسافرین هواپیماست و اگرچه این مشکلات اغلب ساده و خفیفند، گهگاه سبب کاهش شنوائی و درد گذرا می شوند.

چگونه فشار هوا روی گوش ها تاثیر می کند؟

این گوش میانی است که حین مسافرت هوایی سبب ناراحتی می شود چون گوش میانی در واقع یک محفظه هوا در داخل سر است و در معرض تغییرات فشار هواست.

به صورت طبیعی، هربار (یا هر دو یا سه بار)که شما عمل بلع را انجام می دهید، گوش های شما صدای مختصر کلیک مانند تولید می کنند. این صدا به دلیل ورود یک حباب کوچک هوا از پشت بینی به گوش میانی ایجاد می شود.

این حباب هوا از شیپور استاش عبور می کند شیپور استاش یک لوله مفروش شده با غشاء است که در حدود اندازه یک مداد است و پشت بینی را به گوش میانی مربوط می کند. هوای گوش میانی مرتباً توسط پوشش غشایی اش جذب می شود و از طریق شیپور استاش دوباره جایگزین می شود. به این ترتیب فشار هوا در دو طرف پرده گوش متعادل می ماند. هنگامیکه فشار هوا متعادل نباشد. در گوش احساس پری و گرفتگی ایجاد می شود.

گوش های گرفته (Blocked)و شیپور استاش

شیپور استاش به دلایل متنوعی می تواند مسدود شود. وقتی این حالت پیش آید، فشار هوای گوش میانی نمی تواند متعادل شود. هوای موجود در گوش میانی جذب می شود و یک فشار منفی ایجاد می شود که سبب مکش پرده صماخ به داخل وکشش آن می شود. پرده درحال کشش نمی تواند به صورت طبیعی ارتعاش داشته باشد. بنابراین اصوات مبهم یا گرفته هستند و این حالت کشش پرده می تواند دردناک باشد. اگر شیپور استاش مسدود باقی بماند، مایعات (مثل سرم خون)از غشاء گوش میانی به داخل حفره وارد می شوند تا فشار منفی را ازبین ببرند. این حالت را «مایع در گوش» یا اتیت سروز گویند.

شایعترین علت انسداد شیپور استاش سرماخوردگی است. عفونت های سینوس و آلرژی بینی (تب یونجه و.)نیز از علل شایع هستند. گرفتگی بینی سبب گرفتگی گوش ها می شود چون غشاء ملتهب ورودی شیپور استاش را مسدود می کند.

بچه ها به خصوص به انسداد شیپور استاش مستعدتر هستند چراکه شیپور استاش درآنها باریک تر از بالغین است.

سه قسمت گوش

گوش خارجی: قسمتی که شما آن را در طرفین سر مشاهده می کنید به علاوه مجرای گوش که در انتهای آن پرده صماخ قرار دارد.

گوش میانی: پرده گوش، استخوانچه ها به علاوه فضای هوادار پشت پرده گوش و حفره ماستوئید (در معرض آسیب فشار هوا)

گوش داخلی: ناحیه ای که حاوی انتهاهای عصبی جهت ارگان های شنوائی و تعادل است.

چگونه سبب مشکلات گوش می شود؟

مسافرت هوایی گاهی اوقات سبب تغییرات سریع فشار هوا می شود. برای حفظ تعادل فشار هوا، شیپور استاش باید به صورت مکرر باز شود و قطرش به اندازه کافی باشد تا سبب تعادل فشار شود. این مسئله به خصوص هنگام فرود آمدن هواپیما بیشتر اتفاق می افتد چون حرکت از ناحیه ای با فشار اتمسفری کم به زمین که فشار اتمسفری بالاتر دارد اتفاق می افتد.

در واقع هر موقعیتی که در آن تغییرات سریع ارتفاع یا فشار رخ دهد، این مشکل را ایجاد می کند. ممکن است هنگام حرکت آسانسور یا هنگام شیرجه زدن به کف استخر، این حالت را تجربه کرده باشید. غواصان عمق دریا و خلبانان آموزش می بینند که چگونه فشار گوش خود را متعادل نگه دارند. شما نیز می توانید این روش ها را یاد بگیرید.

چگونه می توانید گوشتان را باز کنید؟

بلعیدن سبب فعال شدن عضلات باز کننده شیپور استاش می شود. شما هنگام جویدن آدامس یا مکیدن شکلات عمل بلع بیشتری انجام می دهید اینها تمرین های خوبی برای مسافران هوایی هستند. به خصوص دقیقاً قبل از صعود و حین فرود. خمیازه کشیدن نیز مفید است. از خوابیدن هنگام فرود بپرهیزید زیرا شما در این صورت نمی توانید به اندازه کافی جهت مقابله با تغییرات عمل بلع را انجام دهید.

اگر خمیازه کشیدن و بلع موثر نبودند، به روش های زیر گوش خود را باز کنید:

قدم اول: سوراخ های بینی را سفت بگیرید.

قدم دوم: دهان خود را پر از هوا کنید.

قدم سوم: با استفاده از عضلات گلو و گونه، هوا را به پشت بینی هدایت کنید. انگار که سعی دارید انگشت شست و سایر انگشتان را از سوراخ های بینی خود جدا کنید.

هنگامیکه احساس یک کلیک بلند در گوشتان کردید، شما موفق شده اید. حین فرود، ممکن است نیاز داشته باشید این مانور را چندین بار تکرار کنید.

گوش های کودکان

کودکان نمی توانند به صورت اختیاری گوش ها یشان را باز کنند، اما این کار حین مکیدن شیشه یا پستانک انجام می شود. در حین پرواز، کودکتان را تغذیه کنید و هنگام فرود به او اجازه ندهید بخوابد.

احتیاطات

هنگامیکه گوش خود را باز می کنید، نباید نیروی زیادی به کار ببرید. تکنیک صحیح فقط شامل فشاری است که توسط عضلات گلو و گونه شما ایجاد می شود.

در صورتیکه سرماخورده اید، عفونت سینوس یا یک حمله آلرژی دارید، بهتر است سفر با هواپیما را به تاخیر اندازید.

اگر اخیراً عمل جراحی گوش انجام داده اید، در مورد اینکه چه موقع می توانید با هواپیما پرواز کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ضد احتقان ها و اسپری های بینی مفیدند؟

بسیاری از مسافرین هوایی با تجربه، از قرص های ضد احتقان یا اسپری بینی یک ساعت قبل از فرود استفاده می کنند. این داروها سبب جمع شدن غشاها شده و کمک می کند در گوش سریعتر حالت کلیک ایجاد شود.


مسافرین با مشکلات آلرژی به همین دلیل باید داروی خود را در شروع پرواز استفاده کنند.

قرص ها و اسپری های ضد احتقان، بدون نسخه پزشک می توانند تهیه شوند. با این وجود در بیماران قلبی، فشار خون بالا، ریتم نا منظم قلبی، بیماری تیروئید یا عصبانیت بیش از حد، منع مصرف دارند.

این بیماران باید قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنند. خانم های حامله نیز به همین ترتیب باید با پزشک خود مشورت کنند.

اگر گوش های شما باز نشوند چه کاری می توانید انجام دهید؟

حتی بعد از نشستن هواپیما، شما می توانید تکنیک های متعادل کردن هوا را ادامه دهید و استفاده از اسپری های بینی و ضد احتقان ها نیز کمک کننده خواهد بود. (به هر حال، به استفاده از اسپری بینی عادت نکنید زیرا بعد از چند روز، آنها سبب احتقان بیشتر می شوند)اگر گوش های شما باز نشوند یا اگر درد گوش ادامه دارد، شما باید از پزشکی که در درمان بیماریهای گوش تجربه کافی دارد، کمک بخواهید. پزشک ممکن است با یک شکاف کوچک در پرده گوش، هوا یا مایع را از پشت پرده آزاد کند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه